Vad betyder gud? Här hittar du förklaringar, böjningar, uttal med mera

Gud

uttal: [ gu:d ]

(guden, gudar)


Vad betyder gud?

gud substantiv
  1. övernaturligt väsen som är föremål för kult
exempel:
  • hedniska gudar
gud
  1. religionden ende guden (framförallt i islam, judendomen och kristendom)
  2. övernaturligt, högre, styrande väsen
Snabblänkar

Synonymer till gud

      Hittade inga synonymer till gud...

    För fler synonymer se synonymer till gud

    Ordets historia/ursprung

    gud, fornsvenska guþ m., äldre: n. = fornisländska goð,guð n., m., got guþ, danska gud, fsax., ags.,engelska god, fornhögtyska got (ty. gott, jämför Gottfrid,Gotthard), ett speciellt germanskt ordav omstritt ursprung. Enl. Lidén Bezz.Beitr. 21: 97 av urindoeuropeiska *ghu-tes, rotbesl.med sanskrit ghō-rás, skräckinjagandeo. d., i så fall ett abstraktum på -tesmed betyd, 'fruktan, vördnad' o.sedermera 'det som inger fruktan'. Snararedock ett t-particip till urindoeuropeiska ghu, ropa, jämförsanskr. (puru-)hūta-, (mycket) åkallad,om guden Indra, möjl. med OsthoffKZ 24: 191 f.: genom magiska formlertillkallad eller frambesvuren, eller rentav abstrakt: trolldomsord(incantamentum), liksom sanskrit bráhman-; alltsåett ord med rötter i den primitivamagin. — Den stundom förekommandeegendomliga användningen av gud isammans, såsom 'en riktig matgud',dvs. storätare, t. ex. Lunds dagblad 191922. l, har motsvarigheter i t. ex. DalinsArg.: trägud, ävensom i nutidauppländska o., särskilt allmänt, sörmländskabygdemål; jämför Hesselman Arg. Aum. I,s. 75. — Gud uppträder ofta i fnord.personnamn, t. ex. Gudmund, -run, jämförGullbrand o. Gusten samt de från ty.komna namnen på Gott-. — Avledn. avgud: isl., forndanska goði, tempelföreståndare,o. fornisländska gyðja, tempelföreståndarinna, även(i sammans.): gudinna. — Denallmännaste indoeur. beteckningen för 'gud'är annars urindoeuropeiska *deiuo- (med avljudsformer)= latin dens, sanskrit dévd-, litauiska devas,forniriska dia osv. (se Tyr). Andra uttryckäro t. ex. det med föreg, ej besläktadegrek theös (se djur) o. as 1. - Gudilov, till fornsvenska gupi, dat. sing. av gup.- Gudi nog, o. 1550, innehåller välej den inhemska dativen av gud (iGudi lov), utan beror snarast påinverkan från Ity. gode noog, av god ennoog, egentl.: Gud och nog = nyhögtiska Gottund genug, dvs.: (hava) Gud o.(därigenom hava) nog, eller på inhemskutveckling av Gud och (å) nog, jämför medavs. på försvagningen av -o- till -e- iobetonad stavelse, tomtebolycka. [-Hjelmqvist-] {+Hjelm-qvist+) Festskr. t. Söderwall södra 30 f. -Gudinna, fornsvenska gudhinna, med ändelsenfrån m Hy. godinne = nyhögtiska göttin osv. Ifsv. även det inhemska gudha; se L u d go,Luggude. -Gudbarn,-fader,-moder (jämför gumma), -son, förr även:-broder, -syster, alla med motsvarigheter ifsv., syfta på den andliga släktskap (fsv.gupsiviar, besläktat med nyhögtiska sippe, se underätt), i vilken under den katolska tidenfaddrar o. den döpte ansågos stå tillvarandra. - Gu dl ig, fornsvenska gupliker =da. gudelig. I fornsvenska med god betyd., somdock redan försämrats i början av 1500-t.;se förspr. till. NT 1526; i sin urspr,betyd, dock ännu t. ex. hos Thorild; jämförSöderwall Hufvudep. södra 102, HjelmqvistEn ny källa för vår fosterl. odling s.30. I betyd, 'gudfruktig' vid denna tidi stället gudaktig, NT 1526 (-ngh)osv., vilket ävenledes sjunkit i betyd,(i sin äldre av 'gudfruktig' dockstundom ännu i biblisk o. religiös stil), o.gudfruktig, t. ex. 1544, förr ävenguds-= danska gudfrygtig, från mlty.godevruch-tig o. ä. nyhögtiska gottfurchtig Luther, ty.got-tesfiirchtig. - Gudsfruktan, O. Petri= danska gudsfrygt, efter nyhögtiska gottesfiirchtLuther, jämför fornisländska guöhrcézla, ä. da.guds-rcedsle, efter det bibliska latin timor dei.- Gudom, fornsvenska gupdomber = isl.guÖ-dömr; se dom 2.

    Ordets historia kommer från Svensk etymologisk ordbok, Elof Hellquist (1922)

    Exempelmeningar som innehåller gud

    Det kan underlätta att se ett ord man inte använder så ofta i en riktig mening, därför har vi hämtat meningar från olika källor (främst skönlitteratur, nyheter & akademiska tidsskrifter) och sammanställt dessa nedan.

    • Den som bekänner offentligt får förlåtelse inte bara av Gud.
    • 420 98 Japans särskilda roll innebär inte heller att Gud älskar Japan mer.
    • Gudstjenst i Lojsta kl. 9 f.m. samt i Fardhem kl. 12 f.m. Gud välsigne ordet på mitt och folkets hjerta. "
    • Den gamle herrn, hans far - Gud give hans själ evig frid - lovade att ge min dotter fri, likaså hennes man, min blivande måg.
    • I ovanstående samtal fångar sjuksköterskan upp patientens konstaterande om dennes viktnedgång samt patientens funderingar kring döden och Gud.
    • Kvinnans advokat Lars Kruse menar att hon vände sig till gud för att få stöd i en livskris.
    • Han var djävulen, förbannelsens gud :
    • Den primära riktningen från Gud till människa är avgörande.
    • Den skrämmande delen av Gud är lika med den gammaltestamentliga guden, och den kärleksfulla delen av Gud utgörs av den nystestamentliga guden.
    • Gud sig förbarme, vad Amis fått stå ut med !
    • - Varför vill ni så gärna få mig att tro på, att ni tror på Gud ?
    • Gud och vardagsspråket.