Vad betyder lek? Här hittar du förklaringar, böjningar, uttal med mera

lek

uttal: [ le:k ]

(leken, lekar)


Vad betyder lek?

lek substantiv
  1. kortlek
lek
  1. som är lekman
  2. (överfört) som inte är fackman, olärd
Snabblänkar

Synonymer till lek

För fler synonymer se synonymer till lek

Ordets historia/ursprung

lek, i dial. även: melodi, dans(jämför svenska lekstuga), fornsvenska leker, hastigrörelse, lek, ras, kamp, idrott, spel,skämt m. m. = fornisländska leikr ungef. ds.,da. leg, lek, gotiska språket laiks, dans, fornhögtyska leih,spel, melodi, ägs. Ide, lek, spel, kampm. m., av urgermanska *laika-; till verb leka= fsv., röra sig, hoppa, dansa, leka,spela = fornisländska leika, gotiska språket laikan, mlty.leken, medellågtyska (från 1100 till Luther) leichen, ägs. Idcan osv., etturspr, st. vb med betyd, 'springa, hoppa',o. dyl.; av urindoeuropeiska *loig- i litauiska laigijli, löpaomkring, sanskrit rejäle, hoppa ~ *lig- igrek. elelizö, bringar i darrning el.svängning (fslav. likii, lek, dans, från germ.spr.). - Samma ord är lek, fornsvenska leker,om vissa foglars parningslekar o.fiskarnas fotplantningsakt = danska leg; medsyftning på fiskens rörelser. - Dengamla betyd, av ordet lek har i någonmån bevarats i sammans, kortlek,strängalek, väderlek (jämför följ.) o.vitter lek; jämför även svenska dial. orgellekare,organist; i övrigt uppträder senare ledensom suffix (se följ.). Minnen avdensamma äro också en delvattendragsnamn, såsom sjön. L ek sjö n, L ex e n,Lek vattnet, Säveleken m. fl., somurspr, syftat på vattnets livliga rörelse(förf. Sjön. 1: 337). Se f. ö. Leksand.- Med avs. på betyd.-utvecklingen jämförunder spela ävensom fornslaviska igra, spel,osv., till sanskrit cjati, rör sig.

Ordets historia kommer från Svensk etymologisk ordbok, Elof Hellquist (1922)

Korsordsledtrådar & korsordssvar

Korsordsledtrådar där svaret varit eller innehållt lek

Korsordsledtrådar där ledtråden innehåller lek

Exempelmeningar som innehåller lek

Det kan underlätta att se ett ord man inte använder så ofta i en riktig mening, därför har vi hämtat meningar från olika källor (främst skönlitteratur, nyheter & akademiska tidsskrifter) och sammanställt dessa nedan.

  • De har en vilja till lek, men avstår också erbjuden lek, samtidigt som de har en underliggande önskan om lek.
  • Det innebär att den pedagogiska miljön bör möbleras så att den möjliggör enskild lek, lek i smågrupper och lek i större grupper.
  • Om lek nämns i utsagorna är det i form av fri lek, vilket förekommer efter en arbetsstund.
  • Innehållet i samlingen kopplas inte samman med lek, att lek och lärande hör ihop eller att de lär sig på ett lekfullt sätt.
  • Lärarna har olika förhållningssätt till lek vilket de visar genom att förbjuda eller tillåta lek i olika grad.
  • Barn smygleker och initierar förbjuden lek, när en svårighet går dem emot, eller visar öppet vilja till lek.
  • Lek avgränsar sig från annan verksamhet framhåller Rasmussen ( 1996, 2002 ) och är kritisk mot att blanda ihop lek och lärande.