Vad betyder markera? Här hittar du förklaringar, böjningar, uttal med mera

markera

uttal: [ mark'e:rar ]

(markerade, markerat, markera, markerar)


Vad betyder markera?

markera verb
  1. bevaka (motspelare i t ex fotboll)
markera
  1. fysiskt utmärka med hjälp av tecken eller figur med viss avsedd innebörd
  2. ange, visa
  3. bevaka
Snabblänkar

Besläktade ord till markera

    Markera på engelska

    Synonymer till markera

    För fler synonymer se synonymer till markera

    Ordets historia/ursprung

    markera = nyhögtiska markieren, av franskamar-quer, beteckna o. d., egentl.: förse medmärke, till marque, märke, mark; semark 4 o. jämför t. ex. remarkabel.

    Ordets historia kommer från Svensk etymologisk ordbok, Elof Hellquist (1922)

    Exempelmeningar som innehåller markera

    Det kan underlätta att se ett ord man inte använder så ofta i en riktig mening, därför har vi hämtat meningar från olika källor (främst skönlitteratur, nyheter & akademiska tidsskrifter) och sammanställt dessa nedan.

    • I de sekvenser som redovisas i resultatkapitlet används VERSALER för att markera stark röstvolym och kursiv text för att markera betonade ord.
    • På så sätt har politiken istället för att markera männens ansvar bidragit till att markera deras handlingsutrymme ( Klinth 2004:59 ).
    • På kartan kan folk markera med en röd flagga var det borde städas, och den som har städat på en plats kan markera med en grön flagga.
    • De kissar lite överallt för att markera att det här är deras trädgård.
    • Det kan tyda på att de inte heller är lika angelägna att markera sin posi- tion i fältet och på det sättet skapa sin identitet utifrån den.
    • Förändringarna skedde i ett skede av samhällskriser som kom att markera en gräns mellan olika epoker i svensk utveckling ( Schön 2007 s. 341 ).
    • Det är uppenbart att de vill markera sin position i fältet.
    • För tiden före 1434 kan dock sådana uttryck tänkas markera kronoförvaltning, se Fritz 1972 s 114.
    • Markera på den sjugradiga skalan hur du upplever att affärsenhetens verksam- het / produkter kan betraktas i förhållande till konkurrenterna.