Vad betyder stycke? Här hittar du förklaringar, böjningar, uttal med mera

stycke

uttal: [ ²st'yk:e ]

(stycket, stycken, styckena)


Vad betyder stycke?

stycke substantivi plural "exemplar"
  1. bit (av något större), del
  2. avskild del av något helt som sönderdelats eller tänkts sönderdelat (brödstycke, köttstycke, trästycke, tygstycke)
  3. ett obestämt mått för exempelvis för längd eller tid
  4. ett mynt, till exempel runstycke
  5. olika konstnärliga verk (musikstycke, teaterstycke, textstycke, altarstycke = målning)
  6. en kanon, härav styckebruk och verbet bestycka
  7. för att uttrycka helhet i uttrycket i ett stycke
  8. nedsättande uttryck om en kvinna
  9. vardagligt kortform för musikstycke
exempel:
  • komma ett stycke på väg
  • fem stycken äpplen
  • ett stycke kulturhistoria
Snabblänkar

Synonymer till stycke

För fler synonymer se synonymer till stycke

Ordets historia/ursprung

stycke, fornsvenska stykke = fornisländska stykki, da.stykke, fornsaxiska stukki, fornhögtyska stncki (ty.stuck), ägs. stycce, av urgermanska *stukkia-,dimin. till stock. Jfr det etymol.identiska stuck. - lä. nsv. ofta även'kanon' (ännu t. ex. Stagnelius), frånty., vartill styckebruk;styckjun-kare, 1710: stiickinnkare, 1713:styck-jnnker = danska stykjnnker, från ty.stiick-jnnker. - Även i nedsättande betyd.,t. ex. Dalins Årg.: 'ett lättfärdigt st3rcke',Lenngren: Mag bör dig, usla stycke,banna' (till jungfrun), nsv. 'ett elakt,otäckt stycke'; jämför franska mauvaise piéce.- Från nyhögtiska sinck utgår rnöjl. uttr. perstyck.

Ordets historia kommer från Svensk etymologisk ordbok, Elof Hellquist (1922)

Exempelmeningar som innehåller stycke

Det kan underlätta att se ett ord man inte använder så ofta i en riktig mening, därför har vi hämtat meningar från olika källor (främst skönlitteratur, nyheter & akademiska tidsskrifter) och sammanställt dessa nedan.

  • pr stycke ; ett hälft dussin kulörta borddukar af jute- väf värda 87 öre pr stycke ; ett stycke pels- doffel och 30 alnar å kr.
  • När de ska välja något nytt stycke tittar båda gemensamt i Johannasnoter och David fastnar för ett stycke han tycker är fint och vackert.
  • Samtidigt som det är ett och samma stycke är det inte kvalitativt lika hela tiden, utan det är samma stycke som kontinuerligt förändras.
  • Stycke C 20.2 är ett kontroversiellt stycke då man rekommenderar en mängd aktiviteter för att mildra lärarlockoutens verkningar utan analys.
  • Stycke B hör innehållsmässigt nära ihop med stycke A.
  • Ledaren 10.3 redogör för vad som hänt i stycke A men kommer också med stark kritik i samma stycke.
  • I ett redogörande stycke som inleds med en bedömningsmening, som i stycke A, sker alltså en tempusväxling.